Sportvoeding deel 2

13 september 2010 | Aanvullingen met N-acetylcyste´ne en alfaliponzuur verhoogde significant de totale antioxidatieve status in het bloed tijdens rust en na de inspanning.

Suppletie met de zwavelhoudende voedingsstoffen N-acetylcyste´ne (NAC) en alfaliponzuur verbetert de antioxidatieve status en vermindert de vorming van vrije radicalen na inspanning. Suppletie met het aminozuur taurine (eveneens met een zwavelatoom) liet echter geen effect zien.

Aan deze studie namen 55 gezonde mannen deel die willekeurig werden verdeeld in vier groepen. Afhankelijk van de groep kregen ze gedurende 3 dagen 1,8 gram NAC, 1,2 gram alfaliponzuur, 3 gram taurine of geen suppletie (controlegroep). Vervolgens leverden de mannen een krachtsinspanning waarbij een toename van creatinekinase (CK) werd gevonden.

Aanvullingen met N-acetylcyste´ne en alfaliponzuur verhoogde significant de totale antioxidatieve status in het bloed tijdens rust en na de inspanning. Ook bleek de oxidatie van lipiden en beschadiging van prote´nen afgenomen tijdens rust en na de inspanning. Taurine had geen effect op deze parameters. De urinezuurconcentratie daalde na 24 uur rust bij alle suppletiegroepen in vergelijking met de controlegroep.
NAC en duursportN-acetyl-cyste´ne (NAC) verhoogt de hoeveelheid cyste´ne en glutathion in de spieren van duursporters en vermindert vermoeidheid. Getrainde duursporters kregen NAC of een placebo per infuus toegediend, en werden vervolgens onderworpen aan een fietsproef. Bij deze proef moesten zij eerst op ongeveer 70% van hun maximale zuurstofverbruik gedurende 45 minuten fietsen, waarna op 92% van het zuurstofverbruik moest worden doorgefietst tot vermoeidheid deze prestatie onmogelijk maakte. Voor de inspanning, na de eerste fase van 45 minuten en aan het einde van de proef werden stukjes uit een beenspier afgenomen voor onderzoek.

De atleten die NAC toegediend hadden gekregen hadden een hogere spiegel van NAC en cyste´ne in het bloed. De prestaties verbeterden eveneens: de tijd tot uitputting was bijna 27% langer in de NAC-groep dan in de controlegroep. NAC verminderde de daling van de hoeveelheid glutathion in de spieren na inspanning.
Carnitine gunstig bij spierschadeCarnitine ondersteunt het herstel van spierweefsel na inspanning. Dit blijkt uit een dubbelblinde, crossover studie. Uit de resultaten bleek dat suppletie met 2 gram L-carnitine leidde tot significant verminderde biomarkers van het urinezuurmetabolisme (hypoxanthine, xanthine-oxidase), van vrijeradicalenreacties (malondialdehyde), spierschade (myoglobine, creatinekinase) en spierpijn. Carnitinesuppletie bleek niet van invloed op de sportprestatie.

Mensen die met gewichten trainen, kunnen het herstel na de training versnellen door aanvulling met carnitine. Dit melden wetenschappers van de University of Connecticut naar aanleiding van een studie onder leiding van dr. Volek.
Minder DNA- schade met vitamine E bij zware trainingIn een gecontroleerde studie met basketbalspelers gaf de suppletie van de natuurlijke vorm van vitamine E, het d-alfa-tocoferol, verminderde oxidatieve DNA-schade die ge´nduceerd werd door zware training. Bij de proefpersonen werd de totale antioxidantstatus (TAS), de activiteit van enzymen in het spierweefsel en de biomarker voor DNA-oxidatie, het 8-OHdG, gemeten voor en na training. Deze metingen werden herhaald na een maand suppletie met 200 mg vitamine E per dag.

Na de vitamine E-suppletie hadden de atleten hogere TAS-waarden voor en na de training. Bovendien waren de niveaus van 8-OHdG, creatinase en lactaatdehydrogenase in de spier opmerkelijk lager na de training.

In een onderzoek bij basketbalspelers bleek dat aanvulling met de natuurlijke vorm van vitamine E, het d-alfa-tocoferol, de activiteit van het enzym G6PD (glucose-6-fosfaatdehydrogenase) in de rode bloedcellen herstelt. De activiteit van het G6PD wordt verlaagd als gevolg van oxidatieve stress die optreedt bij zware training door vrije radicalen.

De G6PD-activiteit werd gemeten op vier momenten, namelijk voor en na de training, vˇˇr de training na 30 dagen van vitamine E-suppletie en nß de training na 30 dagen van suppletie. De suppletie bedroeg 300 IE vitamine E per dag. Direct na de vitamine E-suppletie bleek het niveau van de totale antioxidantstatus (TAS) hoger te zijn dan wanneer er geen suppletie gegeven was.

Bij het vergelijken van de metingen bleek dat na 30 dagen van suppletie na de training de TAS-waarden en het gehalte aan G6PD significant hoger waren dan wanneer er geen suppletie na de training werd gegeven. Ook werd er een positief verband gevonden tussen de TAS-waarden en het gehalte aan G6PD.
Minder spierpijn met hoge dosis vitamine CSpierpijn vermindert wanneer dagelijks een hoge dosis vitamine C wordt genomen. Daarnaast is de toename van het creatinekinase vertraagd en vindt er geen oxidatie van het glutathion plaats.
Een model van intensieve rek – en strekoefeningen bestaande uit 70 elleboogstrekkingen van de minst gebruikte arm, werd gebruikt om de effecten van vitamine C op spierpijn en vrije radicalenvorming te testen.

Twee groepen van 9 gezonde mannen namen hieraan deel. Groep 1 kreeg 3 gram vitamine C per dag en groep 2 een placebo. Vierentwintig uur na de oefening werd in beide groepen spierpijn ervaren. In groep 1 was dit significant minder dan in groep 2. Achtenveertig uur na de oefening bleek de toename van het enzym creatinekinase in het bloed door vitamine C te zijn verminderd. Bij de placeboslikkers was na 4 respectievelijk 24 uur na de oefening de verhouding geoxideerd glutathion ten opzichte van het totaal glutathion ( een maat voor vrije radicalenbelasting) verhoogd. Dit was niet het geval bij de vitamine C-gebruikers.

Op onze adressenlijsten van natuurvoedingstherapeuten en natuurdietisten kunt u zien wie van onze leden gespecialiseerd zijn in natuurlijke sportvoeding.
Deel 3 van dit artikel volgt binnenkort.

Bron: ortho-bibliotheek.

á

Literatuur en links:

ortho-bibliotheek
1. Reuters, juni 2000
2. Christian P. Fischer, Natalie J. Hiscock, Milena Penkowa, Samar Basu, Bengt Vessby, Anders Kallner, Lars-B÷rje Sj÷berg, and Bente Klarlund Pedersen. Vitamin C and E supplementation inhibits the release of interleukin-6 from contracting human skeletal muscle. The Journal of Physiology (2004)DOI: 10.1113/jphysiol.2004.066779
3. Zembron-Lacny A, Ostapiuk J, Szyszka K. Effects of sulphur-containing compounds on plasma redox status in muscle-damaging exercise. Chin J Physiol 2009; 52(5):289-94
4. Ivan Medved, Malcolm J Brown, Andrew R Bjorksten, Kate T Murphy, Aaron C Petersen, Simon Sostaric, Xiaofei Gong, and Michael J McKenna. N-acetylcysteine enhances muscle cysteine and glutathione availability and attenuates fatigue during prolonged exercise in endurance-trained individuals. J Appl Physiol (June 11, 2004).
5. Ho JY, Kraemer WJ, [...], Maresh CM. l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women. Metabolism 2009; Dec 30
6. Spiering BA, Kraemer WJ, Vingren JL, Hatfield DL, Fragala MS, Ho JY, Maresh CM, Anderson JM, Volek JS. Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-carnitine L-tartrate. J Strength Cond Res 2007; 21:259-64
7. Tsakiris S, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-tocopherol supplementation reduces the elevated 8-hydroxy-2-deoxyguanosine blood levels induced by training in basketball players. Clin Chem Lab Med 2006; 44:1004-8
8. Tsakiris S, Reclos GJ, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-Tocopherol supplementation restores the reduction of erythrocyte glucose-6-pho
9. Volek JS, Kraemer WJ, Rubin MR, Gomez AL, Ratamess NA, Gaynor P. L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery fr
10. Tartibian B, Maleki BH, Abbasi A. The effects of ingestion of omega-3 fatty acids on perceived pain and external symptoms of delayed onset muscle soreness in untrained men. Clin J Sport Med 2009; 19(2):115-9
11. Davis JM, Carlstedt CJ, [..], Murphy EA. The dietary flavonoid quercetin increases VO(2max) and endurance capacity. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2010; 20(1):56-62
12. Morillas-Ruiz JM, Villegas Garcia JA, Lopez FJ, Vidal-Guevara ML, Zafrilla P. Effects of polyphenolic antioxidants on exercise-induced oxidative stress. Clin Nutr. 2006; 25(3):444-53
13. Bryer SC, Goldfarb AH. Effect of high dose vitamin C supplementation on muscle soreness, damage, function, and oxidative stress to eccentric exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(3):270-80
14. Woolf K, Manore MM. B-vitamins and exercise: does exercise alter requirements? Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(5):453-84
15. Deens Olympisch Commitee, Fredensborg, april 2000
16. Mavrogenis S, Johannessen E, Jensen P, Sindberg C. The effect of essential fatty acids and antioxidants combined with physiotherapy treatment in recreational athletes with chronic tendon disorders: A randomised, double-blind, placebo-controlled study. Phys Ther Sport 2004; 5:194ľ199
17. Branch JD. Effect of creatine supplementation on body composition and performance: a meta-analysis. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2003; 13(2):198-226
18. Saunders MJ, Kane MD, Todd MK. Effects of a carbohydrate-protein beverage on cycling endurance and muscle damage. Med Sci Sports Exerc 2004; 36(7):1233-8