Water: het beste energiedrankje

29 november 2017 | Drinken doet iedereen, elke dag. Er is tegenwoordig in de supermarkten een zeer groot aanbod van de meest uiteenlopende soorten drankjes te verkrijgen: frisdranken, vruchtensappen, koffie en thee met allerlei smaakjes en alcoholische dranken. Maar zijn deze soorten vocht ook wat ons lichaam nodig heeft?

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 75% uit water en voor 25% uit vaste stof. Van de hersenen wordt gezegd dat ze voor 85% uit water bestaan en dat ze uiterst gevoelig zijn voor iedere uitdroging of vermindering van het watergehalte.
OntwateringDe gedachte dat thee, koffie, alcohol en gefabriceerde dranken een vervanging zijn voor de behoefte van het lichaam aan natuurlijk water, is onjuist. Het is waar dat deze dranken water bevatten, maar de meeste hiervan bevatten ook ontwaterende stoffen, zoals cafeïne. Deze stoffen beroven het lichaam van het water waarin ze zijn opgelost, plus nog wat bijkomend water uit de lichaamsreserves. Wanneer u dus koffie of thee drinkt, of zelfs een biertje, raakt uw lichaam meer water kwijt dan dat het bevat.
Dagelijkse hoeveelheid waterHoeveel liter water per dag moet u drinken om gezond te blijven? Veel gehoord is het advies om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Maar niet alles wat u drinkt, komt uiteindelijk als urine weer naar buiten. U verliest vocht via:
- urine: ongeveer 1.400 milliliter
- ontlasting: ongeveer 100 milliliter
- uitademing: ongeveer 500 milliliter
- zweten: ongeveer 500 milliliter

Deze hoeveelheden kunnen sterk variëren. U moet dagelijks minimaal 500 milliliter aan urine produceren om uw afvalstoffen te kunnen afvoeren. Voor ouderen is dat ongeveer 700 milliliter, omdat de nierfunctie afneemt.
Teveel water in korte tijd is schadelijkU kunt echter ook teveel water drinken. Water is giftig voor het lichaam als er teveel van wordt ingenomen in een te korte tijd. Het lichaam produceert dan veel urine als reactie op de grote vochttoevoer. Dit heeft tot gevolg dat er te veel van de mineralen die nodig zijn voor het vasthouden van voldoende lichaamswater, worden uitgescheiden.

Dit leidt in eerste instantie tot misselijkheid, hoofdpijn, sufheid en de huid kan koud en klam aanvoelen. Bij zo’n watervergiftiging treden er op den duur epileptische toevallen en een verstoord hartritme op, door het tekort aan elektrolyten. Als er niet tijdig ingegrepen wordt leidt dit tot overlijden.
UitdrogingMeer dan de helft van het lichaam bestaat uit water. Vocht is heel belangrijk voor uw gezondheid, bijvoorbeeld voor de bloedsomloop, de spijsvertering, de werking van hart en nieren en het reguleren van uw lichaamstemperatuur.

Uitdroging is een tekort aan water in het lichaam. Dit kan komen door te weinig vochtinname, te veel vochtverlies of een combinatie van beide. Als u vocht verliest, verliest u vaak ook zouten en voedingsstoffen. De kans op uitdroging is het grootst bij mensen uit kwetsbare groepen, zoals ouderen, chronisch zieken, zwangere vrouwen en kinderen onder de 2 jaar.

Als u enkele dagen te weinig drinkt kunt u daar al klachten van krijgen, omdat dit tot een lichte vorm van uitdroging leidt. Ook het drinken van te veel alcoholische dranken in een korte tijd leidt tot uitdroging met de befaamde kater, omdat alcohol een remmende werking heeft op het antidiuretisch hormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat het lichaam voldoende vocht vasthoudt. Zulke lichte vormen van uitdroging leiden tot hoofdpijn, concentratieverlies en een vermoeid gevoel.

Als uitdroging niet behandeld wordt, kan iemand in shock raken. De bloeddruk daalt dan gevaarlijk en het hart slaat op hol. Er kan dan schade ontstaan aan de hersenen, het hart en nieren en het kan uiteindelijk overlijden tot gevolg hebben.
Als uitdroging op tijd behandeld wordt, zijn de vooruitzichten prima.
Tekenen van uitdroging zijn:-niet of weinig plassen
-donkere urine
-dorst
-droge mond en tong
-hoofdpijn
-verstopping
-snelle ademhaling
-snelle hartslag
-diepliggende ogen
-koude armen en benen
-weinig of niet transpireren, terwijl het warm is
-verminderde elasticiteit van de huid
-lusteloosheid
-neiging flauw te vallen
-verwardheid
-sufheid
-ook afvallen kan een teken van uitdroging zijn. Het gaat dan om meer dan 1 kilo gewichtsverlies per dag
Uitdroging voorkomenOm uitdroging te voorkomen kan het helpen om uw dagelijkse hoeveelheid te drinken water ( 1,5-2 liter), ’s morgens alvast klaar te zetten, bijvoorbeeld in glazen flessen of een kan. Dit maakt visueel hoeveel het is, en u weet precies wat u nog ‘moet’ opdrinken.
Andere tips zijn:
- Begin de dag meteen met het drinken van 1 tot 3 glazen water, omdat uw lichaam tijdens de nacht
urenlang geen vocht heeft gehad.
- Houd altijd een glas of een flesje water in de buurt en neem regelmatig een slok.
- Plast u duidelijk minder dan u normaal doet, of is uw urine donkergeel? Dan is het goed om extra te drinken.
- Eet groenten en fruit, want daarin zit ook veel water.
- Wanneer u een ziekte heeft, waardoor u maar beperkt vocht mag innemen, zoals hartfalen of een nierziekte, of u gebruikt plaspillen, overleg dan met uw huisarts over hoeveel u mag drinken.
- Bij koorts, diarree of overgeven is het belangrijk om extra veel te drinken, zo’n 2 tot 3 liter per dag.

De reden dat de meeste mensen het niet volhouden om meer water te drinken, ligt aan het feit dat ze van de ene op de andere dag van bijna geen water naar 2 liter water op een dag gaan. Niet alleen is het lastig voor het lichaam om deze verandering in één keer te verwerken, maar het is ook lastiger vol te houden als je niet rustig je waterinname opbouwt.
Honger of dorst?De Iraanse arts Dr. Batmanghelidj heeft onderzocht hoe water je gezond kan maken, of hoe een gebrek aan water kan leiden tot ziektes. Hij stelt dat verschillende ziektes zoals diabetes, astma, obesitas of reumatische gewrichtspijnen, vaak vooraf worden gegaan door jaren van niet genoeg water drinken.

Veel van deze ziektes zouden dus tot op zekere hoogte voorkomen kunnen worden of kunnen worden bestreden, door simpelweg voldoende water te drinken, zodat giftige stoffen en afval uit het lichaam kunnen worden verwijderd.

Dr. Batmanghelidj stelt ook dat het gevoel van dorst verward kan worden met het hongergevoel, omdat beide sensaties op een vergelijkbare manier in de hersenen geregistreerd worden. Daardoor kan men bij vergissing gaan eten om zijn dorst te lessen. Men begint te eten, totdat het dorstgevoel aan kracht toeneemt, als gevolg van de extra hoeveelheid vast voedsel in zijn systeem. Dan pas drinkt men water.

Dit proces heeft een langzame verergering van het verlies aan dorstgevoel tot gevolg.
Zo erg zelfs, dat de behoefte om regelmatig water te drinken, als gevoel, geleidelijk aan vergeten raakt. Door de water-inname langzaam op te bouwen, komt uiteindelijk ook het dorstgevoel weer terug. Het dorstgevoel is een belangrijke signaalfunctie van het lichaam.
Water als informatiedragerDe Nobelprijswinnaar en viroloog Prof. Luc Montagnier, toonde aan dat water frequenties bewaart en dus een ‘geheugen’ bezit[1]. Montagnier, die de Nobelprijs kreeg voor zijn ontdekking van het verband tussen HIV en aids, ontdekte dat oplossingen met het DNA van virussen en bacteriën laagfrequente radiogolven konden uitzenden. Deze golven beïnvloeden en organiseren de moleculen rondom. Die georganiseerde moleculen kunnen op hun beurt ook radiogolven uitzenden. Montagnier bevestigde wat homeopaten al vele eeuwen verkondigen en ontdekte dat deze informatie uitzendende golven in water na verdunning aanwezig blijven, zelfs bij de homeopathische verdunningen die soms worden voorgeschreven.

Ook Masaru Emoto, een Japans onderzoeker, deed onderzoek naar het geheugeneffect van water en de energetische eigenschappen ervan. Hij liet door middel van speciale technieken (bijvoorbeeld in een zeer koude omgeving), foto's maken van ijskristallen, gebruik makend van water dat uit verschillende bronnen kwam en dat aan verschillende omstandigheden werd blootgesteld, zoals geluiden (muziek, spraak) en beelden (geschreven tekst, afbeeldingen).

Hij concludeerde uit deze foto's dat deze externe effecten invloed hebben op de energetische structuur van water. Deze effecten werden als het ware, opgenomen in het ‘geheugen’ van water en zouden zorgen voor het helende effect dat water heeft op de mens.
De hypothese dat water dat was ‘behandeld’ met intenties of gedachten, ijskristallen kan beïnvloeden, is in een dubbelblind onderzoek getest. De uitkomst ervan ondersteunde deze hypothese[2].
DrinkwaterDrinkwater zorgt, naast de aanvoer van mineralen, vooral voor het zuiveren van het lichaam. Hiervoor is het belangrijk dat er niet te veel mineralen in het water zitten. De mineralen die we dagelijks nodig hebben halen we grotendeels uit andere voedingsmiddelen.
Drinkwater kan o.a. worden onderverdeeld volgens de hoeveelheid mineralen in het water, de zogenaamde droogrest.
We onderscheiden:- zeer licht mineraalhoudend water: tot 50 mg droogrest per liter
- licht mineraalhoudend water: tot 500 mg droogrest per liter
- gemiddeld mineraalhoudend water: tot 1000 mg droogrest per liter
- sterk mineraalhoudend water: meer dan 1000 mg droogrest per liter.

Met zeer licht en licht mineraalhoudend water krijg je nooit een teveel aan bepaalde stoffen binnen. Sterk mineraalhoudend water is niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Total Dissolved Solids watermeterU kunt zelf thuis ook meten wat het aandeel aan mineralen in uw drinkwater is. Dat kan met een TDS (Total Dissolved Solids)-meter[3]. Zo'n meter test de concentratie van opgeloste vaste stoffen in een vloeistof. Bepaalde geïonizeerde opgeloste stoffen, zoals zouten en mineralen, verhogen de geleidbaarheid van een vloeistof. Een TDS- meter meet dit en berekent hierop een TDS-waarde, uitgedrukt in parts per million of PPM.

De meter meet echter niet of, en zo ja, welke schadelijke stoffen, zoals zware metalen, medicijnen of pesticiden in het water zitten. U kunt het drinkwater bij u thuis, op zware metalen laten onderzoeken met een test die u zelf thuis uitvoert en opstuurt naar een erkend laboratorium:

Zware metalen drinkwater analyse

Zware metalen drinkwater analyseVerkoopprijs (incl. BTW): € 81,95
Koop deze test op Yours-Healthcare.nl




Warm waterRegelmatig warm water drinken is een eenvoudige Ayurvedische aanbeveling. Het gedurende tien minuten gekookte warme water stimuleert meteen het spijsverteringszuur, zodat de voeding tijdens de maaltijd beter kan worden verwerkt en opgenomen. Als het warme water tussen de maaltijden wordt gedronken, kan het bovendien de uitscheiding van in water oplosbare toxinen uit de lichaamsweefsels effectief ondersteunen. Het is beter om (lauw) warm water te drinken dan koud water.

Door water te koken wordt het water verrijkt met energie en krijgt het een kwaliteit die in de Ayurveda sukshma (= doordringend) wordt genoemd. Die maakt het mogelijk om de fijne lichaamskanalen te reinigen, doordat het water dieper in de fysiologie doordringt.
HeetwaterkuurDeze kuur helpt de lever zijn afvalstoffen te verwijderen. Kook daarvoor ‘s morgens 20 minuten lang, op een laag pitje, ongeveer 1 liter koolzuurvrij bronwater in een roestvrije pan. Voeg tegen het eind een blokje geraspte verse gemberwortel aan het gekookte water toe. Verdraagt u geen gember, laat dit er dan uit. Schenk dit water in een thermoskan.

Water, het goedkoopste medicijnDrink gedurende de dag met kleine slokjes (naast alle andere dranken) het water zo heet mogelijk op. Forceer niets en drink alleen twee slokjes. Mocht dit een onaangenaam gevoel geven, laat dan het water iets afkoelen. Laat het water vooral iets afkoelen bij ‘hitte’ aanvallen of opvliegers. Let er op de tong niet te verbranden!

De heetwaterkuur is een oud Ayurvedische manier om afvalstoffen snel te verwijderen, de spijsvertering te versterken en de reserve-energie te vergroten. Ze helpt ook heel goed bij zwangerschapsmisselijkheid. Kook het water gedurende 20 minuten, want daar zit de kracht van deze procedure in. Het is niet om de bacteriën te doden, wat veel mensen denken, maar het is om het element vuur te verhogen en zo het hele stofwisselingssysteem op een hoger pitje te laten branden.

Marijke Verstege